L’any
1999 Cafès del Bages va fer un canvi important. Va adquirir una nau
industrial al costat de les instal·lacions que tenien, amb la qual
cosa van passar de disposar d’una superfície de 300 metres
quadrats a una de 2000 m2.
Aprofitant
l’ampliació també es va produir un canvi en la maquinària. Fins
llavors encara es torrava amb la mateixa tècnica que ja feia servir
Joan Serra Devant al terrat del carrer Magnet: torradores de bola.
Amb
el canvi de maquinària es va automatitzar tot el procés: ensitjat,
neteja del cafè, torrat i envasat.
Al
mateix temps es va produir un nou canvi d’imatge. Mantenint la
marca i la tipologia de les seves lletres, el text es presentava en
diagonal, a vegades de forma incompleta i, encara que el text de la
marca fos tallat, es llegia perfectament.
En
aquest període els sobres passaren a ser verticals. Es va trobar els colors definitius, el del paper era invariablement beix i la impressió
es feia en color marró. Els formats variaven: rectangulars,
allargats, en forma de tub, amb cullereta...
Malgrat
que segurament no va ser una idea buscada pels dissenyadors, vist en
perspectiva, la coincidència de l’ampliació i automatització de
la maquinària amb la imatge de la marca tallada, podria ser una
metàfora de que l’empresa creixia i sortia dels seus límits igual
que la marca sortia de l’espai físic del sobre de sucre.
Els
sobres d’aquest període són estotjats per Sucrepack amb 8 grams
de sucre. A excepció del sobre amb format de tub que va estotjar
Bara Ezquerra que disposava de maquinària adequada per fer-lo.
Al voltant de 2008 es va produir un nou canvi en la imatge de la marca. La tipografia de la lletra es va simplificar, unint-se les tres paraules de la marca.
Aquest
canvi, com tots els canvis gràfics de les marques, va ser degut a la
necessitat d’adequar la imatge gràfica a les noves tendències i
evitar que la marca quedés antiquada.
Els
sobres es van tornar a presentar horitzontalment. El color de fons es
va enfosquir i el text es va aclarir. Les paraules es presentaven
unides, de forma que coincidien amb el format de l’adreça web.
Per
tal de facilitar la transició entre les dues tipologies de lletres
de la marca, se les va fer coincidir, com es pot veure en el paquet
de cafè Promesa.
Amb aquesta nova imatge coincideixen actualment diferents formats de sobres de sucre blanc: rectangular allargat, tub, amb cullereta. Tots amb un contingut de 7 grams de sucre. En el revers s’inverteixen els colors del fons i del text.
Amb aquesta nova imatge coincideixen actualment diferents formats de sobres de sucre blanc: rectangular allargat, tub, amb cullereta. Tots amb un contingut de 7 grams de sucre. En el revers s’inverteixen els colors del fons i del text.
En aquests sobres ja no consta estotjadora, ni el gramatge, ni el codi RSI (Registre Sanitari) degut a que la unitat de venda ja no és el sobre sinó la caixa de sobres. És a la caixa, doncs,on hi consta aquesta informació que està a disposició del client, l’establiment d’hostaleria. Com a col·leccionistes, però, al no constar aquestes dades al sobre, perdem informació.
L’any
2010 es va posar al mercat un producte de alta gama amb la marca
Divertimento. Aquest producte, que té un marxandatge especial
(tasses...), s’acompanya d’uns terrossos de sucre amb un
embolcall on hi consta aquesta marca.
El
fet de ser servir terrossos de sucre per un producte d’altra
qualitat és una aclucada d’ulls vintage (recordem que abans de
fer-se servir sobres, als anys 60, existien terrossos de sucre).
L’inconvenient dels terrossos de l’època era que contenien midó
i, per aquest motiu, costava força desfer-los. Els actuals, que no
tenen midó, es desfan amb molta facilitat. El pes dels terrossos és
de 5 grams.
Igual
que en el seu moment Joan Serra Fabregat va rebre el testimoni del
seu pare, l’any 2015 es va traspassar la responsabilitat de la
gestió de l’empresa al seu fill Èric Serra Seuba.
L’Èric,
la tercera generació, a més dels coneixements
pràctics adquirits a partir de l’experiència
de les dues
generacions anteriors,
disposa de preparació acadèmica.
A més del
seu títol d’Enginyer mecànic, té
el «Q Grader Certificat» per SCAA (Specialty
Coffee Association of America), que
certifica la seva capacitació per
analitzar (olor, sabor...) el cafè i classificar-lo, valorant
els seus atributs en funció de la seva qualitat.
En
l’actualitat s’està apostant fort pel cafè ecològic,
mitjançant la marca Ecologicum,
apareguda
l’any 2016. Aquest
cafè té la
certificació del CCPAE (Consell
Català de la Producció Agrària Ecològica).
En
el sobre de sucre, lligat
a aquest cafè, a més de la marca Ecologicum, es pot veure impresa
aquest certificació. El sobre és transparent i conté 4 grams de
sucre morè de canya pur ecològic. Actualment
és l’empresa Promerca l’encarregada d’estotjar els sobres.
El mercat del cafè ja no està lligat a un territori concret, com en el temps de Cafés Serra. Llavors les comunicacions limitaven els enviaments llunyans que feien mitjançant autobusos de línia o portant-los personalment amb la seva lambreta.
Avui,
totes les marques poden abastir qualsevol lloc. Podem posar per
exemple els bars i restaurants de Manresa on, malgrat la prevalença
de Cafès del Bages, hi ha moltes altres marques. Sense voler ser
exhaustius ens hi podem trobar, ordenades alfabèticament: Bou,
Brasilia, Crem, Garriga, Gener, Novell,Pont, Reche, Rovi ...
Cafès
del Bages, a més d’abastir la Catalunya Central, també s’ha
expandit territorialment i està present a tota la província de
Barcelona i també té forta presència a les províncies de
Tarragona i Girona. La seva botiga online també permet que, des de
qualsevol indret, es puguin comprar els seus productes: diferents
tipus de cafè, càpsules de cafè, te, infusions, edulcorants,
màquines, tasses ...
Si
observem el sobre de sucre de la marca Ecologicum i l’embolcall
dels terrossos de la marca Divertimento, podem veure que es destaca
especialment el nom d’aquestes noves marques, mentre que perd pes
la grandària de la marca cafesdelbages. Aquest canvi podria ser una
una estratègia de màrqueting destinada a facilitar la introducció
dels productes en nous mercats, evitant que el producte s’associï
a un àmbit geogràfic massa limitat.
Volem
agrair al Sr. Joan Serra Fabregat la seva atenció en les converses
que hem tingut i la seva contribució al catàleg de sobres de
Manresa, cedint-nos sobres de la col·lecció particular de Cafès
del Bages.
A
més del nostre agraïment, hem de fer una menció especial a la
tasca de promoció cultural que, a partir de la seva iniciativa, s’ha
dut a terme des de Cafès del Bages, relacionant l’art amb el cafè.
En aquesta línia, des del nostre punt de vista de col·leccionistes,
podem donar fer de que les sèries amb obres dels pintors de les
nostres contrades són molt valorades arreu del món.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada