Passa al contingut principal

Cafès del Bages 1999-2018

L’any 1999 Cafès del Bages va fer un canvi important. Va adquirir una nau industrial al costat de les instal·lacions que tenien, amb la qual cosa van passar de disposar d’una superfície de 300 metres quadrats a una de 2000 m2.
Aprofitant l’ampliació també es va produir un canvi en la maquinària. Fins llavors encara es torrava amb la mateixa tècnica que ja feia servir Joan Serra Devant al terrat del carrer Magnet: torradores de bola.
Amb el canvi de maquinària es va automatitzar tot el procés: ensitjat, neteja del cafè, torrat i envasat.
Al mateix temps es va produir un nou canvi d’imatge. Mantenint la marca i la tipologia de les seves lletres, el text es presentava en diagonal, a vegades de forma incompleta i, encara que el text de la marca fos tallat, es llegia perfectament.

En aquest període els sobres passaren a ser verticals. Es va trobar els colors definitius, el del paper era invariablement beix i la impressió es feia en color marró. Els formats variaven: rectangulars, allargats, en forma de tub, amb cullereta...
Malgrat que segurament no va ser una idea buscada pels dissenyadors, vist en perspectiva, la coincidència de l’ampliació i automatització de la maquinària amb la imatge de la marca tallada, podria ser una metàfora de que l’empresa creixia i sortia dels seus límits igual que la marca sortia de l’espai físic del sobre de sucre.
Els sobres d’aquest període són estotjats per Sucrepack amb 8 grams de sucre. A excepció del sobre amb format de tub que va estotjar Bara Ezquerra que disposava de maquinària adequada per fer-lo.

Al voltant de 2008 es va produir un nou canvi en la imatge de la marca. La tipografia de la lletra es va simplificar, unint-se les tres paraules de la marca.
Aquest canvi, com tots els canvis gràfics de les marques, va ser degut a la necessitat d’adequar la imatge gràfica a les noves tendències i evitar que la marca quedés antiquada.

Els sobres es van tornar a presentar horitzontalment. El color de fons es va enfosquir i el text es va aclarir. Les paraules es presentaven unides, de forma que coincidien amb el format de l’adreça web.
Per tal de facilitar la transició entre les dues tipologies de lletres de la marca, se les va fer coincidir, com es pot veure en el paquet de cafè Promesa.
Amb aquesta nova imatge coincideixen actualment diferents formats de sobres de sucre blanc: rectangular allargat, tub, amb cullereta. Tots amb un contingut de 7 grams de sucre. En el revers s’inverteixen els colors del fons i del text.



S’introdueiren els sobres transparents pel sucre morè, també amb un contingut de 7 grams.

En aquests sobres ja no consta estotjadora, ni el gramatge, ni el codi RSI (Registre Sanitari) degut a que la unitat de venda ja no és el sobre sinó la caixa de sobres. És a la caixa, doncs,on hi consta aquesta informació que està a disposició del client, l’establiment d’hostaleria. Com a col·leccionistes, però, al no constar aquestes dades al sobre, perdem informació.
L’any 2010 es va posar al mercat un producte de alta gama amb la marca Divertimento. Aquest producte, que té un marxandatge especial (tasses...), s’acompanya d’uns terrossos de sucre amb un embolcall on hi consta aquesta marca.
El fet de ser servir terrossos de sucre per un producte d’altra qualitat és una aclucada d’ulls vintage (recordem que abans de fer-se servir sobres, als anys 60, existien terrossos de sucre). L’inconvenient dels terrossos de l’època era que contenien midó i, per aquest motiu, costava força desfer-los. Els actuals, que no tenen midó, es desfan amb molta facilitat. El pes dels terrossos és de 5 grams.
Igual que en el seu moment Joan Serra Fabregat va rebre el testimoni del seu pare, l’any 2015 es va traspassar la responsabilitat de la gestió de l’empresa al seu fill Èric Serra Seuba.
L’Èric, la tercera generació, a més dels coneixements pràctics adquirits a partir de l’experiència de les dues generacions anteriors, disposa de preparació acadèmica. A més del seu títol d’Enginyer mecànic, té el «Q Grader Certificat» per SCAA (Specialty Coffee Association of America), que certifica la seva capacitació per analitzar (olor, sabor...) el cafè i classificar-lo, valorant els seus atributs en funció de la seva qualitat.
En l’actualitat s’està apostant fort pel cafè ecològic, mitjançant la marca Ecologicum, apareguda l’any 2016. Aquest cafè té la certificació del CCPAE (Consell Català de la Producció Agrària Ecològica).
En el sobre de sucre, lligat a aquest cafè, a més de la marca Ecologicum, es pot veure impresa aquest certificació. El sobre és transparent i conté 4 grams de sucre morè de canya pur ecològic. Actualment és l’empresa Promerca l’encarregada d’estotjar els sobres.

El mercat del cafè ja no està lligat a un territori concret, com en el temps de Cafés Serra. Llavors les comunicacions limitaven els enviaments llunyans que feien mitjançant autobusos de línia o portant-los personalment amb la seva lambreta.
Avui, totes les marques poden abastir qualsevol lloc. Podem posar per exemple els bars i restaurants de Manresa on, malgrat la prevalença de Cafès del Bages, hi ha moltes altres marques. Sense voler ser exhaustius ens hi podem trobar, ordenades alfabèticament: Bou, Brasilia, Crem, Garriga, Gener, Novell,Pont, Reche, Rovi ...
Cafès del Bages, a més d’abastir la Catalunya Central, també s’ha expandit territorialment i està present a tota la província de Barcelona i també té forta presència a les províncies de Tarragona i Girona. La seva botiga online també permet que, des de qualsevol indret, es puguin comprar els seus productes: diferents tipus de cafè, càpsules de cafè, te, infusions, edulcorants, màquines, tasses ...
Si observem el sobre de sucre de la marca Ecologicum i l’embolcall dels terrossos de la marca Divertimento, podem veure que es destaca especialment el nom d’aquestes noves marques, mentre que perd pes la grandària de la marca cafesdelbages. Aquest canvi podria ser una una estratègia de màrqueting destinada a facilitar la introducció dels productes en nous mercats, evitant que el producte s’associï a un àmbit geogràfic massa limitat.
Volem agrair al Sr. Joan Serra Fabregat la seva atenció en les converses que hem tingut i la seva contribució al catàleg de sobres de Manresa, cedint-nos sobres de la col·lecció particular de Cafès del Bages.
A més del nostre agraïment, hem de fer una menció especial a la tasca de promoció cultural que, a partir de la seva iniciativa, s’ha dut a terme des de Cafès del Bages, relacionant l’art amb el cafè. En aquesta línia, des del nostre punt de vista de col·leccionistes, podem donar fer de que les sèries amb obres dels pintors de les nostres contrades són molt valorades arreu del món.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Cafès del Bages 1988 - 1999

Al 1988 es constituí la societat Cafès del Bages, SL i es traslladà la seva activitat a Salelles. Durant uns dos anys la nova marca va conviure amb Cafés Serra fins que s’acabà el procés de transició i va quedar substituïda totalment per Cafès del Bages. En el nostre catàleg trobem sobres nominatius d’establiments d’hostaleria en els quals apareix en el revers Cafés Serra: Restaurant Verdaguer, Trattoria Da Sandra i Frankfurt Bages, per exemple. Aquesta pràctica va fer-se habitual amb la nova marca, esdevenint el sobre de sucre una eina de promoció comercial de l’establiment i, alhora, del seu subministrador de cafè, que és qui s’encarregava de gestionar la impressió i l’estotjat dels sobres. Al 1988 el propi Joan Serra Fabregat va fer el primer disseny de Cafès del Bages. Incloïa l’anagrama CB i la tipografia de lletres majúscules que podem veure al sobre. Hi constava inicialment l’adreça Ctra Brucs a Manresa perquè encara no hi estava urbanitzat el pol...

Cafès Serra

En Joan Serra Devant, fundador de Cafès Serra, provenia de Rajadell. Al casar-se amb una manresana i quedar-se l’hereu a la casa pairal va engegar la seva activitat empresarial a Manresa. Era a principis dels anys quaranta quan va començar a tenir la representació de diferents marques (Trinaranjus, Tulipan...) i a fabricar caramels i confits en el carrer Magnet num.13 de Manresa, amb el nom comercial de Dulces Serra. El fet de tenir la representació d’una coneguda marca de cafè de Barcelona li va permetre conèixer el mercat del cafè. Va fer el pas d’aprendre a torrar cafè amb en Baraldés, de la Bodega Andaluza, fins que va crear Cafés Serra. El cafè el torrava al terrat del Carrer Magnet, en un cinquè pis. D’aquesta manera no molestava al veïnat amb el fum. Però era una tasca sacrificada perquè havia de pujar els sacs, un a un, fins el terrat. La seva clientela estava formada bàsicament per establiments d’hostaleria (bars i restaurants), malgrat que també venia al detall. Hi hav...

Busi Café, SL (dels origens fins al 2016)

Tot va començar a Avinyó fa 52 anys (1966), quan en Ramon Busoms es dedicava a la distribució de begudes al Bages. L’any 1988 aquesta activitat desembocà en la creació de Busi Vending. La família Busoms va triar aquest nom perquè Busi era el diminutiu amb el que l’Albert, el seu fill, i actual Director Comercial de Busi Café,SL era anomenat pels seus amics a l’escola. L’Albert Busoms s’incorporà a Busi Vending quan tenia 18 anys i dos anys després, l’any 1996, ja començà la venda de càpsules de cafè a les oficines. Busi Vending inicialment es dedicava a la instal·lació de màquines de cafè en col·lectivitats, fàbriques i llocs de gran consum i posteriorment, a partir de l’any 2000, amplià el seu mercat abastint a petites empreses i a particulars amb un menor consum de cafè. Actualment Busi Vending continua abastint des de Avinyó tota la Catalunya Central amb l’explotació de màquines expenedores de cafè, llaunes, sucs, snacks, menjar preparat (gamma Casual food) i fonts d’aigua....