Passa al contingut principal

Cafès Serra



En Joan Serra Devant, fundador de Cafès Serra, provenia de Rajadell. Al casar-se amb una manresana i quedar-se l’hereu a la casa pairal va engegar la seva activitat empresarial a Manresa. Era a principis dels anys quaranta quan va començar a tenir la representació de diferents marques (Trinaranjus, Tulipan...) i a fabricar caramels i confits en el carrer Magnet num.13 de Manresa, amb el nom comercial de Dulces Serra.
El fet de tenir la representació d’una coneguda marca de cafè de Barcelona li va permetre conèixer el mercat del cafè. Va fer el pas d’aprendre a torrar cafè amb en Baraldés, de la Bodega Andaluza, fins que va crear Cafés Serra.
El cafè el torrava al terrat del Carrer Magnet, en un cinquè pis. D’aquesta manera no molestava al veïnat amb el fum. Però era una tasca sacrificada perquè havia de pujar els sacs, un a un, fins el terrat.
La seva clientela estava formada bàsicament per establiments d’hostaleria (bars i restaurants), malgrat que també venia al detall. Hi havia senyores que, fins i tot, anaven a comprar cada dia el cafè, malgrat que es sabut que, quan el cafè està en la seva millor plenitud, és 4 o 5 dies després de ser torrat, perquè obté tots els seus aromes.
Als anys 40/50, el sector del torrat de cafè a Manresa estava compost dels següents establiments:
Busquets (Ctra. Vic), Cuixart (Carrer Born), La Clavellina (Plaça Anselm Clavé) i Cafès Serra (Carrer Magnet).
Mentre el altres torradors de cafè s’adreçaven majoritàriament a la venda al detall a particulars, Cafès Serra abastia el mercat comarcal i també arribava a d’altres comarques. Tenia clients a Baga i a Guardiola de Berga, que rebien les seves comandes pels autobusos ATSA, i a d’altres indrets, com Montserrat, Sitges ... als que portava les comandes amb la seva pròpia Lambretta 125.
Inicialment el sucre no es venia ensobrat. En el cas de Cafès Serra ens consta que aquest va ser el primer sobre i que es pot datar a primeries dels anys 70. 

En el revers es promociona l’empresa Anònima Rifá Anglada (instal·lacions de fred) del carrer Entença de Barcelona i parla de Visacrem 88 que eren màquines de cafè per a establiments d’hostaleria.Es tracta d’un sobre nominatiu, paper setinat, pes 10 grams estotjat per AESA.
Encara en el Carrer Magnet, en aquest segon sobre, que segueix el mateix disseny de l’anterior, però canvia el tipus de lletra de les informacions i incorpora un nou revers, en el que s’introdueix «bon cafè» que serà el lema que, a partir d’aquests moments, acompanyarà a la marca.

El dibuix imprès als sobres del «Sr. del barret», com n’hi deia la gent, era del famós publicista manresà Antoni Sarri. Sovint l’empresa envasadora del sucre tenia els seus propis dibuixants que preparaven els dissenys per fer els clixés de flexografia, tècnica que no permetia una alta qualitat de la impressió.
La responsabilitat de coordinar el disseny dels sobres era a càrrec de Joan Serra Fabregat, fill de Joan Serra Devant. Malgrat que, segons les seves pròpies paraules, no considera professionals aquests dissenys, considerem que tenen l’autenticitat i la riquesa dels sobres d’abans, que no es veu en els dissenys actuals, potser més «professionals», però molt despersonalitzats.
Posteriorment, al voltant de 1975, Cafès Serra es traslladà al carrer Jorbetes de Manresa.
En el carrer Magnet es va mantenir una botiga «El pot de cafè» on , a part de productes delicatessen, es va obrir la primera formatgeria de Manresa (Formatgeria M. Mouse) que va ser traspassada als voltants de 1995 i tancada definitivament el 1998.

En els sobres d’aquesta època es manté el mateix disseny, incloent quasi sempre el lema «Bon cafè».Destaca l’accent obert de la paraula cafè, catalanitzant el lema, però mantenint l’accent tancat en la marca comercial. 
L’empresa que estotja el sucre passa de ser AESA a RUBIO, mantenint el mateix pes de sucre: 10 grams.
En aquesta època hi ha dos sobres en els que, a més de la publicitat de la marca, s’hi afegeix una funció especial:
En el primer, es veu que també servia com a val descompte en la compra en altres establiments. És sabut que els sobres de sucre nominatius són una bona eina de promoció comercial, però, en aquest cas, també existeix una promoció compartida per dos empreses diferents que col·laboren buscant sinergies.

I en el següent sobre, també s’afegia una segona funció, la de felicitar les festes, concretament de l’any 1985. Aquest és el primer sobre imprès en format vertical, que posteriorment es continuarà amb el canvi de disseny.

A continuació, un sobre que podríem dir de transició en el que es manté la imatge horitzontal però en el que es canvia a l’empresa estotjadora: Hijo de Ezquerra, mantenint el mateix gramatge de 10 gr. La manera i el lloc on s’imprimeix l’empresa estotjadora dona la impressió de ser una tirada de sobres provisional, mentre es perfila el canvi de disseny.
En els propers sobres es produeix un canvi total. La orientació de la impressió passa a ser vertical i, tot i mantenint el mateix personatge, la imatge es centra únicament en la cara, transmetent la sensació de que «el Sr. del barret» capta els aromes del cafè. Amb aquest canvi es va adaptar el disseny del sobre de sucre al de la bossa de cafè.
També es va canviar la tècnica de impressió, passant de la flexografia a la impressió per gravat (huecogravado) i, com a conseqüència, millorant la qualitat de la impressió. S’introdueix el color groc, canvia la tipografia i el disseny de la marca comercial. El lema es manté, ara dins de la tassa, però l’accent passa a ser tancat, castellanitzant-lo. En canvi apareix un text nou «sucre selecte», en català.El gramatge es manté en els 10 grams de sucre. 
Hi ha continuïtat en l’empresa estotjadora, malgrat que canvia el seu nom, esdevenint Bara Ezquerra degut a la fusió de dues estotjadores.

Més endavant es torna al disseny inicial, amb el sobre imprès horitzontalment. Ara, però, es fa en un sol color i no s’imprimeix el lema «bon café».Suposem que aquests sobres són posteriors perquè en ells canvia el gramatge, passen a ser de 8 grams, i perquè també, amb aquest estil, s’imprimeix el primer sobre per a sacarina, fet també al carrer Jorbetes.


Al 1988 es va constituir la societat Cafès del Bages SL, traslladant la seva activitat a Salelles. En aquest moment la total responsabilitat de l’empresa ja estava en mans de Joan Serra Fabregat, que havia anat substituint gradualment les responsabilitats del seu pare, Joan Serra Devant.
Volem deixar constància que l’aportació de Joan Serra Devant «el Serra dels cafès» a la ciutat de Manresa no sols es va limitar a la generació de valor amb la seva activitat empresarial, sinó que també va tenir una important activitat social en ajut de les persones necessitades i, en especial, de les persones grans des de la Fundació Montblanc. L’any 1987, com a conseqüència de la seva activitat social i empresarial, va ser escollit regidor a les eleccions municipals, responsabilitzant-se de l’àrea de sanitat.
Després del trasllat a Salelles, Cafés Serra -com a marca comercial- va conviure durant dos anys amb Cafès del Bages, fins que, acabada la transició, va ser substituïda totalment.
En una propera entrada en el blog parlarem detingudament de Cafès de Bages que en l’actualitat és la més important empresa torradora de cafè de les nostres contrades.

Entrada elaborada a partir d’una entrevista amb Joan Serra Fabregat 3/5/2018













Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Cafès del Bages 1988 - 1999

Al 1988 es constituí la societat Cafès del Bages, SL i es traslladà la seva activitat a Salelles. Durant uns dos anys la nova marca va conviure amb Cafés Serra fins que s’acabà el procés de transició i va quedar substituïda totalment per Cafès del Bages. En el nostre catàleg trobem sobres nominatius d’establiments d’hostaleria en els quals apareix en el revers Cafés Serra: Restaurant Verdaguer, Trattoria Da Sandra i Frankfurt Bages, per exemple. Aquesta pràctica va fer-se habitual amb la nova marca, esdevenint el sobre de sucre una eina de promoció comercial de l’establiment i, alhora, del seu subministrador de cafè, que és qui s’encarregava de gestionar la impressió i l’estotjat dels sobres. Al 1988 el propi Joan Serra Fabregat va fer el primer disseny de Cafès del Bages. Incloïa l’anagrama CB i la tipografia de lletres majúscules que podem veure al sobre. Hi constava inicialment l’adreça Ctra Brucs a Manresa perquè encara no hi estava urbanitzat el pol...

Busi Café, SL (dels origens fins al 2016)

Tot va començar a Avinyó fa 52 anys (1966), quan en Ramon Busoms es dedicava a la distribució de begudes al Bages. L’any 1988 aquesta activitat desembocà en la creació de Busi Vending. La família Busoms va triar aquest nom perquè Busi era el diminutiu amb el que l’Albert, el seu fill, i actual Director Comercial de Busi Café,SL era anomenat pels seus amics a l’escola. L’Albert Busoms s’incorporà a Busi Vending quan tenia 18 anys i dos anys després, l’any 1996, ja començà la venda de càpsules de cafè a les oficines. Busi Vending inicialment es dedicava a la instal·lació de màquines de cafè en col·lectivitats, fàbriques i llocs de gran consum i posteriorment, a partir de l’any 2000, amplià el seu mercat abastint a petites empreses i a particulars amb un menor consum de cafè. Actualment Busi Vending continua abastint des de Avinyó tota la Catalunya Central amb l’explotació de màquines expenedores de cafè, llaunes, sucs, snacks, menjar preparat (gamma Casual food) i fonts d’aigua....